reklama

Dobré riešenia pre samosprávy musia prichádzať z praxe

Ak sa musíte vysporiadať so svojím zdravím, stavíte prirodzene na lekára, ktorý má skúsenosti. Ide predsa o váš život a vašu budúcnosť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Ak sa rozhodnete stavať dom, pýtate sa ľudí okolo seba a opäť hľadáte len stavbára s dobrými referenciami, pretože ide o kvalitu života vás a vašej rodiny v novom vysnívanom dome. Prečo teda, keď stojíme pred volebnou urnou a rozhodujeme sa takisto o svojom živote a budúcnosti, na kvalitu a výsledky politikov mnohokrát nepozeráme reálne a rozhodujeme sa hlavne na základe emócií?

Myslím si, že snáď nežiadame veľa, ak chceme, aby politici mali aspoň minimálne praktické skúsenosti zo samosprávy a jej riadenia. Pretože či chceme alebo nie, naši volení zástupcovia menia naše životy svojimi rozhodnutiami a ovplyvňujú našu budúcnosť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Myšlienky, ktoré máte v hlave vy, máme aj my - vaši zástupcovia napríklad v komunálnej politike. Aj my vidíme znečistené plochy, ktoré nepatria mestu a sú zarastené vysokou trávou, zdevastované fasády budov v súkromných rukách, ktoré hyzdia naše historické centrá miest a obcí. Máme svoje návody a nápady ako túto situáciu vyriešiť a čudujeme sa prečo to doteraz nikto v meste neurobil... Odpoveď je často relatívne jednoduchá. Ak ste si práve nezvolili lenivca, ktorý je apatický a radšej zatvára oči pred problémami, tak to často nejde preto, lebo samospráva je obmedzená legislatívou na úrovni štátu. Tú však nezmenia zákonodarcovia, ktorí nevyrástli v komunále a nezažili skutočné problémy v uliciach miest a obcí Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za stovky problémov, ktoré máme, spomeniem napríklad nelegálne skládky a neschopnosť riešiť ich odstránenie za peniaze z pokladnice mesta. Štát dáva od toho ruky preč a presúva zodpovednosť na samosprávu, no jej finančné možnosti nijako nezohľadňuje. Preto odstraňovanie nelegálnych skládok na poliach či v lesoch ide podstatne pomalšie, ako by sme chceli a ako by sme si predstavovali...

Čo by nám pomohlo? Riešením by mohlo byť výrazné navýšenie percentuálneho podielu na podielových daniach pre mestá a obce. No to rovnako nevie zmeniť mesto alebo obec, ktorá je len prijímateľom, ale štát.

Historické strašiaky a motivácia v úľave
Chodíte okolo ošarpaných budov v historických centrách našich miest a hovoríte si prečo to samospráva nevyrieši, a prečo nepomôže majiteľovi napríklad úľavou na daniach z nehnuteľností? Pomohla by tým majiteľovi zveľadiť svoju budovu, a zároveň tak okrášliť historické zóny miest. Odpoveď je opäť jednoduchá. Nie je to možné, legislatíva takéto konanie neumožňuje a samospráva má znova zviazané ruky. Dôsledkom tohto stavu je, že historické budovy chátrajú a my mnohokrát nevieme v mestách motivovať ich majiteľov, aby nám pomohli odstrániť ich žalostný a nevyhovujúci stav. A to nehovorím o tom, že zrýchleným odpisovaním majetku by sme podnikateľom zjednodušili investovanie aj do historických budov a podporili ich odhodlanie, aby suplovali zanedbanú povinnosť štátu udržiavať a hospodáriť s kultúrnymi pamiatkami, ktoré sa nám roky rozpadajú pred očami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Práva verzus financie
Určite nebudem hovoriť len za seba, ak budem tvrdiť, že by sme chceli mať vysporiadané všetky pozemky pod komunikáciami, chodníkmi, jednoducho pod verejnoprospešnými stavbami. To však tiež nie je možné riešiť z úrovne miest a obcí, pretože na to, aby sme si vysporiadali majetkovoprávne záležitosti, ktoré samosprávam postupne padajú na hlavu, nie sú peniaze a bojím sa, že ani nikdy nebudú. A tak míňame ušetrené peniaze mesta na súdne spory či pomalé a nekonečné vysporiadanie svojich záväzkov, ale od koncepčného riešenia to má veľmi ďaleko. Nikto v štáte na to nemyslí a ak by si to uvedomeli všetci občania Slovenska a začali by sa dovolávať svojich práv, mestá a obce by to zruinovalo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nedostatok kompetencií
Určite ste už aj vy skĺzli do roviny, že mestských policajtov nenazvete inak ako „papučiari.“ Mohli by robiť aj viac a podľa mňa aj to aj radi robili, to je pravda. Lenže opäť im to neumožňuje legislatíva, ktorá by mohla z mestských policajtov urobiť skutočne prospešnejších strážcov verejného poriadku so širokým diapazónom kompetencií.

Cesty, chodníky a verejné obstarávanie
A na záver to typické s čím sa bežný občan nevysporiada nikdy a nedokáže pochopiť: prečo samospráva asfaltuje chodníky v zime a keď sneží, alebo prečo sa strecha na materskej škole, ktorá zateká 10 rokov musí opravovať počas decembrových mrazov a cez soboty a nedele. Verte mi, že to nie je preto, lebo to tak chceme a nepoznáme základné stavebné postupy. Odpoveď je zase jednoduchá. Zákon o verejnom obstarávaní, ktorý samospráva musí dodržiavať, častokrát neskutočne predlžuje a sťažuje obstaranie tovarov a služieb počas hospodárskeho roka. A tak sa stane, že obstarávanie sa podarí ukončiť na v jeho závere (neraz v októbri, novembri či decembri). Zmeniť to a akceptovať pragmatické riešenia z praxe môžu opäť len zákonodarcovia v NR SR, stačí len počúvať pretože samosprávy na to upozorňujú dlhú dobu.

Ako ďalej?
V mestách a obciach nepoznám ľavičiara, pravičiara, národniara, alebo nezávislého. Z praxe, ktorú mám, poznám len šikovného a menej šikovného politika a dobré alebo zlé riešenia pre mesto. Tam sa nerozhoduje o spomínaných obmedzeniach a nekvalitných zákonoch, ktoré na Slovensku máme, v samospráve sa len musia vykonávať. Vnímanie sveta a chod štátu je už ale iná vec a dotýka sa skutočne nás všetkých. Tam, vo vysokej politike už názor pravičiara alebo ľavičiara skutočne znamená vplyv na smerovanie tohto štátu a teda kvalitu našich životov. Preto si myslím, že skúsenosti a nápady overené v praxi, môžu posunúť našu krajinu k lepšiemu. Aj preto som sa rozhodol kandidovať.

Martin Turčan

Martin Turčan

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  8x

Som rodený Banskobystričan. Vyštudoval som Fakultu elektrotechniky a informatiky v Bratislave. Počas štúdia som založil svoje prvé dve firmy a začal podnikať. V súčasnosti zamestnávam vo firmách 9 ľudí a stretávam sa ako majiteľ účtovnej firmy s každodennými problémami bežných podnikateľov, ktorí bojujú s byrokraciou v našom štáte. Počas vlády Ivety Radičovej som pôsobil ako sekčný riaditeľ správy majetku na Úrade vlády SR. V komunálnej politike pôsobím štvrté funkčné obdobie v Banskej Bystrici a prvé funkčné obdobie ako poslanec BBSK. V období 2014 až 2018 som pôsobil ako viceprimátor Banskej Bystrice. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu