Obmedzenie petárd, fungujúce inštitúcie a prakticky premýšľajúci úradník – dá sa to?

Autor: Martin Turčan | 24.1.2016 o 20:44 | Karma článku: 5,36 | Prečítané:  477x

Dnes sa chcem venovať tomu, čo trápi spoločnosť dlhé roky a nepovažujem to za vyriešené a mnoho občanov, ani nevie prečo.

V prvom blogu som sa venoval niektorým problémom, ktoré pri riadení samosprávy trápia starostov a primátorov, zamestnancov samosprávy, ale hlavne občanov miest a obcí. Keď im samospráva chce vyhovieť, často sa to nedá, kvôli nedotiahnutým zákonom na úrovni štátu.

Spomínal som zníženie daní z nehnuteľností, ako motivačnom faktore pre odstránenie strašiakov v našich mestách, nevysporiadané pozemky pod verejnoprospešnými stavbami, možnosti mestskej polície, ale aj problémy pri rekonštrukciách prameniace zo zle nastaveného zákona o verejnom obstarávaní. Dnes sa chcem venovať tomu, čo trápi spoločnosť dlhé roky a nepovažujem to za vyriešené a mnoho občanov, ani nevie prečo.

V čase od vianočných sviatkov až do Silvestra ste aj vy určite na sociálnych sieťach zachytili desiatky a desiatky prosieb o pomoc pri hľadaní stratených vystrašených psov, príspevky mamičiek hromžiacich, že im nespia malé deti a naliehania od starších obyvateľov, aby mládež, ale aj dospelí rešpektovali pri používaní pyrotechniky zásady slušného správania sa na verejnosti a nespôsobovali ľudom a zvieratám neprimerané šoky. Zákony v minulom období neumožňovali reguláciu používania pyrotechniky na území samospráv. Toto sa konečne čiastočne zmenilo v závere minulého roka úpravou v banskom zákone. Nejde však opäť o finálne riešenie a loptička je opäť na strane  samosprávy, aby sa s týmto problémom popasovala. V našom meste, v Banskej Bystrici, pracujem na VZN o regulácií používania pyrotechniky, v ktorom túto problematiku budeme musieť uviesť na pravú mieru. No je pre mňa zarážajúce, že ak štát reguluje náš život v mnohých prípadoch, prečo obmedzovanie pyrotechniky, resp. jej používania nechce upraviť plošne na celonárodnej úrovni a jasne stanoviť korektné kritéria pre samotný predaj tohto tovaru. Ak teda nie v záujme poslancov NR SR tieto problémy raz a navždy vyriešiť, tak aspoň u nás v Banskej Bystrici sa s tým skúsim popasovať.

Keď som už spomínal sociálne siete, tak určite ďalší  často viditeľný príspevok, je o adopciách psov z karanténnych staníc a útulkov. Pred 2 rokmi, po diskusiách s nadšencami z týchto združení, som presadil zmenu v daniach za psa v našom meste. Zaviedli sme novinku, ktorá majiteľovi „útulkáča“ dáva po adopcii  možnosť odpustiť daň za psa na jeden rok. Je to maličkosť a výpadok financií na strane daní pre samosprávu je minimálny, ale je to skvelý signál pre ľudí, ktorí sa rozhodujú, či si psíka adoptovať alebo nie. Zároveň sme týmto spustili mnoho pozitívnych výstupov k tejto téme a spropagovali tak možnosť adopcie psíka. V závere minulého roku som zaregistroval, že na môj nápad reagovalo mnoho samospráv po celom Slovensku a zaviedli obdobnú úľavu pre svojich obyvateľov. Je to skvelý pocit, keď viete, že kolegovia pozitívne vyhodnocujú v mestách a obciach zmeny z vašej dielne.

Ja sám som šťastným majiteľom útulkáča, ktorý mi v mnohom otvoril oči. Jeho pravidelné venčenie mi pomáha vidieť veľa malých problémov na uliciach nášho mesta. Jedným z nich je poškodzovanie nehnuteľností občanov, firiem, ale aj samosprávy vo forme grafity. Možno aj vy patríte k tým, ktorí si roky šetrili na opravu domu, či jeho zateplenie a po pár dňoch zistíte, že je znehodnotená výtvormi pouličných „umelcov“. Hranica, ktorá by stanovila jasné pravidlá pre potrestanie týchto „umelcov“, je taktiež úlohou pre zákonodarcov, teda poslancov.

Na záver blogu som si nechal čerešničku na torte. Vychádza z mojej osobnej skúsenosti, skúsenosti bežného občana. Mali ste už niekedy príležitosť riešiť nejaký problém s koncesionárskymi poplatkami pre RTVS, tzv. zástrčkový zákon? Ak áno, viete presne, o čom píšem. Zákonodarca vymyslel ako vytiahnuť od občanov financie, ale akosi nedoriešil, ako má tento úrad fungovať, komunikovať a vybavovať žiadosti poplatníkov. Web stránka, na ktorej máte získať základné informácie,  je hotová katastrofa, infolinky nikto nevybavuje a dovolať sa tam je zázrak, na maily vám nikto neodpovie. Toto si skutočne môže dovoliť len štátna inštitúcia, resp. dovoliť si to nemôže, ale robí to. Ak nenastane v tejto oblasti pozitívna zmena  - aj všeobecne na úrovni štátna správa/samospráva verzus občan – bude to v dobe digitálnej doby čoraz väčšia  komplikácia. Ale to už „zabŕdame“ do elektronizácie samospráv, ale aj do normálneho prístupu úradníka, ktorý by nemal premýľať len v medziach paragrafov a pravidiel, ale snažiť sa pomôcť a nájsť riešenie.  

Ak si vyhodnotíme aj tento súbor problémov z denno-dennej praxe, tak znova nadobúdam pocit, že mi v parlamente chýbajú poslanci, ktorí by sa týmto otázkam venovali. Ja by som sa im venovať chcel a chcel by som aj prispieť k lepšiemu komfortu nás všetkých.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?